Blog » Panyi Krisztina blogja » YouTube-on innen és túl
YouTube-on innen és túl: Influencerek Magyarországon

Influencerek, véleményvezérek, internetes hírességek: a jövő sztárjaival töltődnek fel a közösségi médiacsatornák. De mindez hogyan csapódik le az üzleti életben, kik profitálhatnak belőle?
Természetesen, ahol lehetőség van fogyasztókkal kommunikálni, ott hamarosan megjelennek a márkázott tartalmak és a különböző nagyvállalati szponzorációk is. Ez a nemzetközi és magyarországi influencer piacot sem kerülte el, külön iparág és ügynökségi háttér alakult ki arra, hogy a YouTube, Facebook, Twitter vagy Instagram által kinevelődött hírességek szponzorációit támogassák.
De mégis, kik elérhetőek YouTube-on Magyarországon, és hová tartunk?
Ha pártatlan információk kellenek a YouTube piacáról a hazai szemlélődőknek, a Social Blade weblapot tudom jó szívvel ajánlani, mely egy független, YouTubereket rangsoroló oldal. Tematikus bontásban találhatóak meg nemzetközi szinten a különböző csatornák, melyekre lehet országok vagy kategóriák szerint is szűrni. Láthatóak a YouTuberek elérési mutatói, a feliratkozóik száma, és a csatorna egy minőségi mutatót is kap, mely A-val indul, és innen csökken a minőség romlásával. A Social Blade további előnye, hogy listázza az ügynökségeket is, akik alá az adott Influencer illetve csatornája tartozik, megkönnyítve ezzel az esetleges kapcsolatfelvételt a cégek számára.
Viszont annak, aki nem szeretné most végigböngészni a Social Blade listáit, elkészítettünk egy összeállítást arról, hogy milyen témakörökben is vannak a legnagyobb elérések Magyarországon, magyar YouTuberek csatornáit összehasonlítva.
- Zene
Nem meglepő módon hazánkban a zenei csatornák nézettsége messze vezet a piacon. A saját lejátszási listákból újra és újra meghallgatott számok jelentősen növelik a kapott értéket, azonban ha úgy döntünk, zenei videóban szeretnénk szponzorált termékeinket megjelentetni, el kell gondolkodnunk azon, hogy megéri-e, ténylegesen meg fogja-e nézni a közönség a klipet, vagy csak háttérben fog menni a videó dallama, egyéb tevékenység közben.
- Gaming
Egyik legkedveltebb tartalomgeneráló műfaj Magyarországon a különböző videojátékokkal foglalkozó csatornák piaca. A tematika örökzöld, ugyanis könnyű jó minőségű tartalmat generálni, mint például gameplay videók, melyek során konkrét játékmeneteket mutatnak be, vagy közvetítenek élőben a YouTuberek, továbbá a videojátékokkal kapcsolatos tematikus programok meglátogatása, és véleményezése, élménybeszámolók készítése is felkapott. A szponzorációk száma főleg a Tech iparág felől jelentős a témában, ugyanis az érdeklődő közönség nyitott az új technológiai megoldások iránt a saját játékélmény javítása érdekében.
- Mese
Sokak számára ismerős lehet, hogy a YouTube-on rengeteg kisgyerekeknek szóló tartalom érhető el. Külön csatornák és tartalomkészítők specializálódnak arra, hogy a nagyon fiatal korosztálynak készítsenek tanulságos meséket. Itt azonban a szponzoráció kérdéses, hogy tud-e hasznosulni, ugyanis, amikor a kisbabáknak, kisgyerekeknek a szüleik beállítanak egy mesékből álló lejátszási listát, hogy bármilyen szponzorált termék jelenléte a hatna a korosztály érzékeikre.
- Vlog
Szintén előkelő megtekintési mutatókkal bírnak a vlog kategória videói és csatornái az országban. A műfaj előnye, hogy nem igényel különösebb tartalmi megkötéseket a szponzorációt kereső vállalatok részéről. Amennyiben a YouTuber személyisége és értékrendje összeegyeztethető a hirdetni kívánt márkával, úgy a közös együttműködés során a két fél biztosan fog találni megfelelő módot az ötletes termékelhelyezésre, sőt akár egy egész videót is dedikálhatnak egy-egy vállalati megoldásnak, mint ahogy arra számos példa is van a hazai gyakorlatban.
- Beauty
A szépségápolás témája mindig is örökzöld marad, főleg fiatal nők körében, akik ezeknek a YouTubereknek a segítségével tanulnak meg sok esetben sminkelni, kontúrozni esetleg igényes mintákat lakkozni a körmükre. Kiépült szponzorációs hálózat és rengeteg márka van jelen ezekben a videókban, főleg a szépségipar és szolgáltatóipar tud tartalomba illően érvényesülni.
Mint látható, a Top 5 magyarországi megtekintést birtokló tematika közül három esetben is jó lehetőség van a vállalatok esetében arra, hogy szponzorációkkal ismertessék meg márkáikat és termékeiket a YouTube-ot néző, főleg fiatal korosztályból kikerülő közönséggel. Habár a szponzorációk még nem öltöttek akkora méreteket az országban, mint például az USA-n belül, de már most is konkrét szabályok és szokások alakultak ki a piacon, melyekről következő cikkeinkben írunk részletesebben.
[social_warfare]
Panyi Krisztina, Tartalommarketing menedzser
Krisztina fő feladatai közé a tartalomgyártás és a kreatív folyamatok menedzselése tartozik. »
Kapcsolódó blogbejegyzéseink
Google AdWords hirdetések: Keresési hálózat vs Display hálózat
Amikor azon törjük a fejünket, hogy a Google AdWords melyik hálózatát használjuk céljaink megvalósítása érdekében, az egyik legfontosabb kérdés az, hogy a megtérüléssel kapcsolatos elvárásainkat milyen időtávba soroljuk. Azaz relatíve gyorsan szeretnénk pénzt látni a hirdetéseinkből vagy a viszonylag lassabb, de várhatóan nagyobb megtérülést választjuk?
Buyer Personák: avagy miért ne elhelyezés alapján célozzunk
Blog » Laczkó Balázs blogja » Buyer Personak Mindannyian, akik marketinggel foglalkozunk, tudjuk, hogy milyen fontos, hogy termékünk vagy szolgáltatásunk pontosan azokat érje el, akiknek “szól”. Amennyiben nem így történik, feleslegesen égettünk el...
Mennyibe kerül a Google AdWords kampány?
Sokan felteszik maguknak ezt a kérdést és jó páran tőlem is megkérdezik. A válasz sosem egyszerű és sokféleképpen közelíthető meg. Véleményem szerint a végeredmény a fontos, az, hogy az szorzás-osztás után pozitív legyen a hozomány, magyarul érje meg.