BlogCikkeinkből


Szerző: Laczkó Balázs

Koronavírus sokk - avagy mit várhatunk a (közel)jövőben

Valószínűleg nem csak én gondolkodom úgy, hogy szeretnék különleges dolgokat megélni, olyan eseményeket átélni amik korábban még soha nem történtek meg. A koronavírus okozta változás, válság és sokk nem szerepelt a kívánságlistámon, de mégis eljött.

Ami jelenleg látható és prognosztizálható, hogy hazánkban is komoly egészségügyi és gazdasági megpróbáltatásoknak leszünk kitéve. 

Akiket a betegség testközelből (személyesen, hozzátartozón vagy baráton keresztül) érint a helyzet súlyosságától függően kisebb vagy nagyobb mértékű traumát fognak átélni. Lesznek olyanok akiket marandó veszteség fog érni. Vitathatlanul ők lesznek a legnagyobb vesztesei a világjárványnak. Reméljük, hogy minél hamarabb túl leszünk rajta és minél kevesebbünknek kell megélni bármilyen negatívumot e téren.

Gazdaság a koronavírus idején

A gazdasági élet is megsínyli a vírus jelenlétét. Nagyon sok gazdasági értelemben vett vesztese lesz/van a járványnak. A turizmussal, vendéglátással, oktatással, stb. kapcsolatos vállalkozások számára rémálom a jelenlegi és közeljövőben elkövetkezendő időszak. Ügyfeleink körében is jelentkeztek az ezzel kapcsolatos problémák és nehézségek. (A lehetőségeikről a későbbiekben írok.) 

Emellett természetesen vannak olyan vállalkozások, melyek sosem látott profitot realizálnak. Van olyan ügyfelünk aki múlt héten egyetlen nap a tavaly novemberi forgalmának felét érte el. Számukra a logisztikai kivitelezés jelent problémát. 

Az vitathatatlan, hogy a legtöbb cég és vállalkozó számára óriási problémát és kihívást jelent a jelenlegi helyzet. Már most vannak olyan vállalkozások, ahonnan nagyobb létszámban bocsátanak el munkavállalókat. 

Várható gazdasági kilátások a járvány után

Nehéz azt megbecsülni, hogy pontosan milyen károkat okoz a koronavírus a gazdaságban. Ez nagyban függ attól, hogy miként tudják/tudjuk kezelni a kialakult egészségügyi és gazdasági válsághelyzetet, az adott országban, illetve a világ vezető hatalmai hogyan reagálnak. Olvastam olyan elemzéseket, melyek azt vizionálják, hogy a 2008-2009-es világválságnál súlyosabb következményekkel járhat a mostani helyzet, de találkoztam olyan optimista verzióval is, mely szerint minimális befolyása lesz a gazdaság szereplőire nézve.

A saját véleményem az, hogy a vírusnak lesz hatása, semmi sem lesz olyan, mint korábban. Az egyén szintjén a csődbe ment vállalkozások elbocsátott dolgozók, illetve a mindenüket elbukó vállalkozók mindennapjaiban, megélhetésében, életszínvonalában nyomot fog hagyni. A gazdaság szereplői szempontjából szintén változásokat fog előidézni. Új beszállítói láncok fognak létrejönni, a függőség (pl.: kínai beszállítóktól) csökkeni fog és tudatosabb, hatékonyabb vállalkozások fognak létrejönni.

 

Mit tegyél, ha érintett vagy a válságban?

Valószínűleg minden vállalkozást érint a válság vagy negatívan vagy pozitívan. Megpróbálok két jellemző online vállalkozás típuson keresztül tanáccsal szolgálni. Bízom benne, hogy lesznek olyan javaslatok, melyek segítenek számodra.
Előtte néhány általános, mindenkire érvényes tanács:

 

Biztonság

Vigyázz kollégáidra és ügyfeleidre! Számodra ők jelentik az igazi értéket. Gondoskodj biztonságukról! Amennyiben lehetséges biztosíts home office munkavégzést számukra. Ha nincs rá lehetőség minden védőeszközt szerezz be, hogy minimalizálhassák a fertőzés lehetőségét! Járj el hasonlóan a vásárlók/ügyfelek vonatkozásában is. 

 

Kommunikáció

Ha mégiscsak szükséges a fizikai jelenlét a munkahelyen fordíts megfelelő figyelmet a kollégákkal való kommunikációra! Biztosítsd őket maximális támogatásodról mind az egészségükkel, mind a munkahely stabilitásával kapcsolatosan! Nagyon fontos számukra a biztonság és kiszámíthatóság. Próbáld meg elviselhetőbbé tenni ezeket a napokat pl. munkahelyi gyümölcs beszerzésével. Ez a morál javítás mellett némi vitamin ellátást is biztosít.
Járj el ugyanígy ügyfeleid vonatkozásában is. Biztosítsd őket arról, hogy továbbra is mellettük állsz és a sikerükért dolgozol. Nem fogják elfelejteni!

 

Cselekvés

Próbálj meg mindent megtenni azért, hogy ne essen szolgáltatások vagy termékeid minősége. Ez persze csak elmondva ilyen egyszerű. Amennyiben ez sikerül, úgy a válság végeztével sokkal jobb pozícióban leszel, mint azt megelőzően.
Próbálj meg fokozott figyelmet fordítani a minőségbiztosításra! “Ne menjen ki” semmilyen termék ami nem üti meg a mércét. 

Vizsgáljuk meg mit tehet egy szolgáltató a jelenlegi helyzetben!

 

Szolgáltatók

Tapasztalatom szerint a szolgáltatókat (tréner, coach, rendezvényszervező, edző, magánóvoda, nyelviskola, tanácsadó, stb.) fokozottan érinti a válság. Természetesen vannak olyanok akik különösen reménytelen helyzetbe kerültek – sajnos személyesen is ismerek ilyet – de vannak olyan teendők, feladatok, melyek ha nem is azonnal, de középtávon segítséget nyújthatnak.

  1. A leggyorsabb és legegyszerűbb és leginkább kézenfekvő az órák, ülések, tanácsadás online formában történő megtartása.
  2. Online (és egyéb) jelenlét fokozása. Ha időnk engedi érdemes megmutatni magunkat a potenciális célközönségünk tagjai számára. Az érdekes és hasznos tartalmak megjelenítése ránk irányítja a figyelmet és kialakítja a bizalmat.
  3. Online oktatóanyag/szolgáltatás kidolgozása. Ez jóval bonyolultabb és komplikáltabb, mint egy “szimpla” óra megtartása, de hosszú távon is előnyökkel jár. Ezek az anyagok a későbbiekben is értékesíthetők.
  4. Gondolkodj el azon, hogy milyen más szolgáltatást tudsz nyújtani ügyfeleid számára! Ezzel segíted őt, valamint plusz bevételhez juthatsz.
  5. Vizsgáld meg kik lehetnek számodra potenciális stratégiai partnerek. Pl. ugyanazon célcsoportra lőttök, de teljesen más szolgáltatást nyújtotok. Így egy win-win-win szituáció mellett tudtok növekedni. 
  6. Stratégia kialakítása. Számomra még mindig megdöbbentő, hogy nagyon kevesen rendelkeznek valódi és használható stratégiával. Legutóbbi képzéseim alkalmával (saját workshopok, Google Digital Academy, más ügynökségeknél és vállalkozásoknál) azt tapasztaltam, hogy sokakban homályos kép él e tekintetben. Röviden: nem baj, ha tudod kik rajtad kívül a piaci szereplők, kik a számodra potenciális ügyfelek, nekik mik a vágyaik, problémáik, hogyan szólíthatod meg őket hatékonyan, valamint az is jól jön, ha pontosan tudod, hogy mikortól nyereséges számodra a vállalkozás. Persze egy ilyen válsághelyzettől ez sem ment meg, de minden más időpillanatban jól fog jönni. Ideje kidolgozni!

Webshopok

A másik jellemző vállalkozástípus, melyek munkatársai, tulajdonosai számára tanáccsal tudok szolgálni az a webshopot működtető cég. Egyes vélemények szerint a válság jót fog tenni a webshopok számára, hiszen otthonról kimozdulni kockázatos. Ebben van igazság, de bennem él a félelem, hogy a lakosság elkezd takarékoskodni a bizonytalan helyzetre tekintettel. Így a vásárlási arány valóban a webshopok fele fog eltolódni, de ez nem biztos, hogy pénzügyi emelkedéssel is együtt jár. 

Nézzük mit tehetsz, ha webshop tulajdonos vagy!

  1. Vizsgáld meg, hogy az ellátási láncod mennyire biztonságos és stabil! A beérkező termékek fennakadásával számolnod kell-e? Sajnos van olyan ügyfelünk akinél le kellett állítani a marketinget, mert semmilyen árut nem szállítottak számára a beszállítói. (Kínából nem érkezett termék) Amennyiben nálad is hasonló a helyzet, úgy próbálj új beszerzési forrásokat felkutatni!
  2. Vizsgáld meg milyen tartalékokkal rendelkezel! Számold ki, hogy különböző forgatókönyvek esetén mi várható!
  3. Elemezd a vásárlók viselkedését! Kövesd nyomon, hogy milyen változások történtek/történnek, reagálj logikusan! Amennyiben szükséges csoportosítsd át a különböző büdzséket!
  4. Kommunikálj! Tudasd a potenciális vásárlóiddal, hogy minden rendben van nálad és mire számíthatnak a válság idején. Adj tanácsokat számukra a termékeidet illetően, mutasd be azokat! Fontos a jelenlét. Ha nem találkoznak veled, illetve termékeiddel, úgy a vásárlás esélye nulla. Mutasd meg, hogy mit hogyan csináltok: hogyan csomagoltok, a raktárkészletet, stb. Ezzel a lépéssel transzparensebbé teszed a vállalkozást, továbbá a bizalom építést is támogatod.
  5. Ha nem indokolt ne a marketing költségeken próbálj faragni. Egy csodaszép autó sem megy üzemanyag nélkül. Egy webshop sem működik (jól) látogatók nélkül. Csak abban az esetben vágd vissza a költésed, ha nagyon indokolt. (Bizonyos termékek értékesítés megállt, vagy sokat romlott a teljesítménye.) Gondolj bele: bevételtől esel el és könnyebb megjelenést biztosítasz a versenytársaid számára. (Előfordulhat, hogy mégis ezen eszközhöz kell folyamodnod, de számold ki, illetve vizsgáld meg, hogy hatékony-e a marketinged!) Ez a játék hosszútávú, gondolj arra is, hogy mi lesz a válság után!
  6. Tökéletesítsd marketinged, gondolkozz stratégiában! Ha nem ismered versenytársaid USP-jét, árait, illetve azt, hogy kiket céloznak, akkor itt az ideje pótolni a hiányosságokat! Ha nem tudod, kinek, mit, mikor és milyen üzenettel igazán hatékony értékesíteni, úgy készíts online marketing stratégiát! Amennyiben jól csinálod nagyságrendekkel javulhat webshopod teljesítménye. (Akár azonnal, de hosszútávon mindenképpen.)

Ezen blogbejegyzés keretében remélem segíteni tudtam egy picit. Természetesen minden probléma más és más, sokszor egyedi megoldások szükségesek a továbblépéshez. Az alapelvek azonban sok esetben azonosak. A fenti 6-6 pont remélem legalább gondolatébresztőként szolgált.

Annak érdekében, hogy minél hatékonyabban tudd kezelni a jelenlegi helyzetet csütörtökön egy újabb bejegyzéssel segítek számodra, melynek témája a marketing stratégia lesz.

Ha bármilyen kérdésed van a leírtak kapcsán keress bizalommal!

Laczkó Balázs

Akik minket választottakÜgyfeleink

Akiket mi választottunkPartnereink