1984. május 14-én a New York állambeli White Plainsben megszületett az a gyermek, aki egyetlen ötletével átírta a közösségi háló fogalmát. Addig ez a kifejezés az internetet jelentette, azóta azonban erről tíz emberből kilencnek a Facebook jut eszébe. Mark Elliot Zuckerberg – aki ugyan állítólag nem látja jól a zöld és a piros színeket – „lájkot mutatott”, robbantotta a bombát és kékbe borította a világot.
1,59 milliárd aktív felhasználóval (2016-os adat) 2030-ra a Facebook felhasználóinak száma elérheti az 5 milliárdot. Ha a Föld népesedése az előrejelzéseknek megfelelően halad, akkor ez azt jelenti, hogy hamarosan 10 emberből 6 tagjává válik ennek a közösségnek.
A Facebookhoz az ötletet egy középiskolai rendszer adta. Mark Zuckerberg iskolájában – mint minden ás amerikai iskolában – üzemelt egy belső szoftver, ami a tanulók arcképét és néhány szavas jellemzését tartalmazta. Ez adta az ötletet az ifjú programozónak, hogy 2003-ban elkészítse a „Hot or Not” (Szexis vagy nem?) alkalmazást. Ez tulajdonképpen a fiatalok azon tulajdonságára alapozott, hogy szeretik önmagukat másokhoz hasonlítani. (Ebben az időszakban Markot éppen szerelmi bánat gyötörte egy lány miatt…) Elkészült a Facemash, amely már indulása első órájában 450 látogatót és több mint 22 ezer letöltést generált.
2004. február 4-én Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz és Chris Hughes a Harvard Egyetemen elindította a thefacebook.com oldalt, amelyet aztán összekapcsoltak a Stanford és a Yale rendszerével is.
Ekkor lépett a képbe Sean Parker, a Napster társalapítója, aki fiatal kora ellenére otthonosan mozgott az üzlet és a pénzszerzés világában. Irányba állította a zseniket, lecsapkodta a sallangokat, Facebookra keresztelte a céget, megvette a facebook.com domaint és a főhadiszállást Palo Altóba helyezte.
2006. szeptember 26-án pedig elindult a ma ismert Facebook. Ekkorra már több százezres tábora volt az oldalnak szerte a világon. Ráadásul azonnal alku tárgyává vált a dolog: ugyan az első években veszteséggel működött, 2006-ban Mark elutasított egy 750 millió dolláros, majd egy 2 milliárd dolláros ajánlatot is.
Hol tart most*?
1,18 milliárd aktív, napi felhasználó 2016-ben (17%-os növekedés az előző évhez képest)
Európában több mint 307 millió ember használja 2016-ban
A felhasználók 29,7%-a 18-34 év közötti
Másodpercenként 5 új profilt hoznak létre
A legnagyobb forgalmat a hét közepén, délután egy és három óra között bonyolítja a rendszer
83 millió hamis profil van rajta (mintegy 30 millió halott)
300 millió képet töltenek fel naponta
Átlagosan 20 percet töltenek el a Facebookon az emberek
Minden 60. másodpercben 510 kommentet posztolnak, 293 ezer státuszt frissítenek, 136 ezer képet töltenek fel
A marketingesek 42%-a vallja, hogy a Facebook rendkívül fontos része az üzletnek
Hová tart a Facebook? Az idei tavaszi F8 fejlesztői konferencián Mark Zuckerberg arról beszélt, hogy drónokkal viszik majd a Facebookot a világ elmaradott országaiba. „A célunk olyan rendszerek építése, amik jobbak az érzékelésben, mint az emberek” – mondta, utalva ezzel a kiterjesztett valósággal kapcsolatos kutatásaikra.
Az átlagos napi felhasználók számára marad a remény, hogy a Facebook és kapcsolódó részei nem árasztják el reklámmal az összes felületet, míg a hirdetők és a marketinges cégek abban bíznak, hogy még több irányból, még kifinomultabb módszerekkel tudják vásárlókká alakítani a nézelődő közönséget.
Ági feladata a napi munkamenet koordinálása. Akár az ügyfelekről van szó, akár az iroda mindennapjainak bearanyozásáról, ő a felelős értük. Szabadidejében újságíró, riporter, valamint hűen szolgálja egyetlen macskáját.»
Nem egy átlagos frissítésre kell számítanunk- ezt a mondatot mostanra már mindenki, akinek valahogy köze van Facebook oldalak menedzseléshez legalább ezerszer hallotta. A Facebook visszanyúlt a gyökereihez, a változások fő célja a portálon minőségileg eltöltött idő növelése és az emberek összehozása lett. Tartalmi szempontból ez azt jelenti, hogy sokkal aktívabban jelennek meg az ismerőseink posztjai az üzenőfalunkon, az oldalak, vállalkozások állapotfrissítései pedig háttérbe szorulnak. Kevesebb videóra, like-vadász és reakciós szavazásra serkentő bejegyzésre kell számítani, cserébe több lesz a kommentdús, aktív, beszélgetéseket kezdeményező poszt. De nézzük, hogy érinti ez vállalkozásainkat, mire kell felkészülnünk?
2018 több területen is nagy változásokat hozott el a Facebook használatát tekintve. Szóba került a céges és egyéb oldalak organikus megjelenítésének visszaszorítása az üzenőfalainkon, valamint ismerőseink posztjainak algoritmusos előtérbe hozása.
Milyen a jó Facebook poszt? Ezt nem csak a hirdetők szeretnék tudni, a mezei felhasználók, de még a „like-vadászok” is sokat kutakodnak a témában.
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.Elfogadom