A járvány miatt megváltozott piaci helyzetben nagyon aktuális téma, hogy mi történik egy olyan webáruházban, melynek forgalmára nagyon kedvezően hat a válság. Egy olyan webáruházon keresztül szeretném bemutatni, hogy mi a teendő és mire kell figyelni, melyet pozitív módon érintett a válság.

 

Kezdetek

 

A webáruház együttműködésünk kezdetén kb. havi 2-3 millió forintos forgalommal érkezett. Ezt egy gyors korrekcióval – stratégia átalakítása, megfelelő termékek kiválasztása, Buyer Personák helyes megválasztása – sikerült villámgyorsan kicsivel 9 millió forint fölé tornászni. 

 

Az együttműködés első három hónapja - Google Analytics adatok

Az együttműködés első három hónapja – Google Analytics adatok

 

Ezt követően elemzés, finomhangolás, kapcsolt termékek és egyéb ötletek bedobásával fokozatosan sikerült növelni. Először 13 millió forintra, majd 3 hónapos stagnálás után 18 millióra. 

 

Emelkedés 13 millió forintra - Google Analytics adatok

Emelkedés 13 millió forintra – Google Analytics adatok

 

A járvány hatása a webshopra

 

Ahogy berobbant a járvány, illetve az ezzel együtt jelentkező hatások is megjelentek: boltbezárások, home office, úgy a webshop teljesítménye is kilőtt: 58,2 milliós forgalmat ért el. 

Kiugró bevételek - Google Analytics adatok

Kiugró bevételek – Google Analytics adatok

 

Ezzel a felfutással kapcsolatosan néhány nagyon fontos tanulságot szeretnék átadni neked:

  1. Ha te nem tudod vagy akarod kiszolgálni ezeket az igényeket, úgy más – valamelyik versenytársad meg fogja tenni. Így értékes vásárlókra tesz szert – lehet, hogy örökre.

 

  1. Most van lehetőséged megváltoztatni a piacon betöltött szereped! Kitörhetsz a korábbi alacsonyabb bevétel fogságából. Hűséges vevőkre tehetsz szert, ha megfelelően szolgálod ki őket.

 

  1. Dolgozz erőn felül! Ha kell a csomagolásra és a logisztikára is fordíts plusz erőforrást! Van olyan ügyfelünk ahol a teljes tulajdonosi kör csomagol, de olyat is tapasztaltunk ahol elmentek a nagykereskedésbe az áruért nem vártak napokat arra, hogy a nagyker küldje ki.

 

  1. Ha olyan szegmensben vagy amit pozitívan érint a válság gondolkodj el, hogy hogyan érinti a piac egyéb szereplőit a helyzet! Lehet, hogy 20%-ot növekedtél. Örülsz. Szuper! De mi van, ha mindenki más 80%-ot!? Mégis mi fog történni, ha a piac (részben) visszarendeződik? Ezen számok alapján piacot vesztesz a versenytársakkal szemben…

 

Összefoglaló

 

A fentiek alapján egyet tudok mondani. Ne elégedj meg részsikerekkel! Ha olyan szerencsés helyzetben vagy, hogy számodra pozitív kilátásokkal kecsegtet a válság, hozd ki belőle a legtöbbet! Gondolj bele abba mennyien vannak akik számára a túlélés a tét. Értékeld a szerencséd és lépj a gázra! Költs többet, költs hatékonyabban, alapozd meg a webáruházad jövőjét!

Laczkó Balázs

Laczkó Balázs