Blog » Dömötör Gergely blogja » Elolvasta ezt a cikket és megváltozott az élete – Tudd meg, miért!

Elolvasta ezt a cikket és megváltozott az élete – Tudd meg, miért!

Szerző: | 2017. feb. 13 | Egyéb

Kamuhírek mindig léteztek és mindig létezni fognak. Azonban míg a pletyka pár száz éve lassan terjedt szájról szájra, majd a rádiózás és televíziózás kezdetekor felgyorsulva – de az újságíróknak köszönhetően – szűrve érkezett a nagyközönséghez, addig az utóbbi években bizony a pillanatok alatt bejegyezhető weboldalakról akár másodpercek alatt milliókhoz juthat el a közösségi médián keresztül egy-egy álhír, kacsa, HOAX.

2017 elejére olyan magasságokba jutottak el a kamuhíreket megosztó oldalak, hogy nemcsak a Facebook vezetősége, hanem maga a politikai élet is erősen felfigyelt az ilyen hírek hatásaira.

Nem ítélhetjük meg, hogy ezek a hatások pozitív vagy negatív előjelűek-e. Az egyik legaktuálisabb példa az amerikai elnökválasztás: az USA elnökválasztásának eredményeinél a mai napig nincs bizonyíték arra, hogy az eredményeket hogyan befolyásolták a kamuhírek. Ami tény, hogy nagyon sok pénzt kerestek azok az oldalak, akik az elnökválasztási kampányhoz írtak „híreket”.

A jövő évi németországi választások és az új német törvénytervezetek miatt a Facebook főhadiszállásán a programozók kezdhetnek aggódni, hogy igen komoly mennyiségű munka szakad a nyakukba. Németország ugyanis akár 500 ezer euróra büntetné azokat a közösségi médiumokat, amelyek álhírek megjelenítésében vesznek részt.

De miért éri meg ilyen cikkeket írni?

Kezdetekben az álhírek célja a szórakoztatás volt, azonban később a cikkek szerzői rájöttek, hogy magas látogatottságot érhetnek el a hihető, de mégis hamis hírek közzétételével. Egy weboldal rengeteg előnyt tud kovácsolni a látogatottságának növelésével. Például így a Google AdSense felületével bevételi forrásra tehetnek szert. A tengerentúli választások során pedig – a pletykák szerint – bizony politikai érdekcsoportok finanszírozták az ellenfél lejáratására irányuló tartalmakat.

A Facebook – mint a legnagyobb olyan közösségi média felület, ahol az álhírek terjedése óriási méreteket öltött – úgy döntött, megálljt parancsol az irányított népbutításnak. A kérdés, hogy egy algoritmus vagy akár egy szakavatott alkalmazott hogyan lesz képes kiszűrni egy olyan hírt, amiben csak pár valótlanság van, de alapjában igaz.

A veronai buszbaleset néven elhíresült tragédia esetén a magyar médiában megszaporodott a témával kapcsolatos hírgyártás. Szinte óránként változott a hírek (valóság)tartalma. Ezen kamuhíreket megosztó oldalak is több száz bejegyzést gyártottak le, amelyek címei és képei egyértelműen a megtévesztés erejével generáltak forgalmat a weboldalaikra.
„Nézd meg, hogy mit láttak a diákok az égő buszban!” – ezek a hírek nemcsak kártékonyak, etikátlanok, de egyenesen aljas indokból elkövetett bevétel generálást okoztak.

A Facebooknak és a Google-nek ebből a bizniszből lett elege. Hatalmas energiát fektetnek a rendszer megtisztításába. A Google 2016 végén több mint 200 oldalt tiltott ki az AdSense rendszeréből. Ez a szám még elenyésző, de egyértelmű előrelépés.

Úgy látszik, a média hatalmi ágai közül kezd kiválni az internetes közösségi média, ahol névtelenül, utolérhetetlenül dönthetők meg akár országok elnökei. Hiszen a Facebook vagy a Google tulajdonképpen egy óriási információhalmaz, amelyen keresztül nemcsak a releváns hirdetések juttathatóak el az arra fogékony embereknek, hanem megfelelő üzeneteket is bele lehet plántálni a közönségbe.

Ne felejtsük el, hogy a társadalom egy része szerint a Facebook egyenlő az internettel. Ez pedig hatalmas veszélyt rejt magában. Kíváncsian várjuk a gigacégek lépéseit, stratégiáját a közösségi média kacsáktól való mentesítésére.

Dömötör GergelyPPC manager

További blogbejegyzései

Gergő pályafutását Facebook-vonalon kezdte, majd megismerkedett az Adwords szépségeivel. Nyitott az újdonságokra, ügyfelei számíthatnak rá. Érdeklődik a mezőgazdaság iránt, méhészkedik, feleségével részt vesz szülővárosa hagyományőrző tevékenységében. »

Kapcsolódó blogbejegyzéseink

Egyéni képzés Netmarketing módra

Sokat gondolkoztam azon, hogy milyen felütéssel kezdjem a bejegyzésem. Szokásomhoz híven a személyes tapasztalataimra hagyatkozom. Amikor akár én, akár valamelyik kollégám csoportos képzésen vett részt, hiányérzettel távozott. Előadás függvényében több-kevesebb értékes dolgot kaptunk. A legtöbb esetben azonban hiányérzettel távoztunk. Az érzés hiányzott, hogy igen, pontosan azt kaptam, amire szükségem van. Be kell, hogy valljam a saját csoportos oktatásaink után is hiányérzetem volt.

Milyen speciális célzási lehetőségeink vannak Facebookon?

Nagyon sokszor hallottuk már azt a kifogást, hogy „mi próbáltunk ugyan egyszer hirdetni Facebookon, de nem volt sikeres. Pedig használtam célzást”. Ilyenkor általában megértően bólogatunk, majd felteszünk pár kérdést, hogy akkor mégis, mesélje el, mit rakott a célzásba, és elbeszélgetünk arról a minimum 19 lehetőségről, amit érdemes számba venni ilyenkor.

Mit „tud” a Facebook dinamikus remarketing?

Online hirdetéseknél a sikeresség elengedhetetlen eszköze a remarketing –ez köztudott tény a szakmában. AdWords és Facebook esetében is lehetőségünk van az eszköz használatára. Mai cikkünkben a Facebook adta remarketing lehetőségeit vesszük számba. Az utóbbi évek tapasztalatai azt mutatják, hogy Facebook esetében a remarketing kiemelkedően erős. Ennek okán ma megvizsgáljuk, hogy ez a valóságban mit is takar, és hogyan alkalmazható?

Netmarketing © 2016 Minden jog fenntartva | Adatvédelem