Blog » Dömötör Gergely blogja » Elolvasta ezt a cikket és megváltozott az élete – Tudd meg, miért!

Elolvasta ezt a cikket és megváltozott az élete – Tudd meg, miért!

Szerző: | 2017. feb. 13 | Egyéb

Kamuhírek mindig léteztek és mindig létezni fognak. Azonban míg a pletyka pár száz éve lassan terjedt szájról szájra, majd a rádiózás és televíziózás kezdetekor felgyorsulva – de az újságíróknak köszönhetően – szűrve érkezett a nagyközönséghez, addig az utóbbi években bizony a pillanatok alatt bejegyezhető weboldalakról akár másodpercek alatt milliókhoz juthat el a közösségi médián keresztül egy-egy álhír, kacsa, HOAX.

2017 elejére olyan magasságokba jutottak el a kamuhíreket megosztó oldalak, hogy nemcsak a Facebook vezetősége, hanem maga a politikai élet is erősen felfigyelt az ilyen hírek hatásaira.

Nem ítélhetjük meg, hogy ezek a hatások pozitív vagy negatív előjelűek-e. Az egyik legaktuálisabb példa az amerikai elnökválasztás: az USA elnökválasztásának eredményeinél a mai napig nincs bizonyíték arra, hogy az eredményeket hogyan befolyásolták a kamuhírek. Ami tény, hogy nagyon sok pénzt kerestek azok az oldalak, akik az elnökválasztási kampányhoz írtak „híreket”.

A jövő évi németországi választások és az új német törvénytervezetek miatt a Facebook főhadiszállásán a programozók kezdhetnek aggódni, hogy igen komoly mennyiségű munka szakad a nyakukba. Németország ugyanis akár 500 ezer euróra büntetné azokat a közösségi médiumokat, amelyek álhírek megjelenítésében vesznek részt.

De miért éri meg ilyen cikkeket írni?

Kezdetekben az álhírek célja a szórakoztatás volt, azonban később a cikkek szerzői rájöttek, hogy magas látogatottságot érhetnek el a hihető, de mégis hamis hírek közzétételével. Egy weboldal rengeteg előnyt tud kovácsolni a látogatottságának növelésével. Például így a Google AdSense felületével bevételi forrásra tehetnek szert. A tengerentúli választások során pedig – a pletykák szerint – bizony politikai érdekcsoportok finanszírozták az ellenfél lejáratására irányuló tartalmakat.

A Facebook – mint a legnagyobb olyan közösségi média felület, ahol az álhírek terjedése óriási méreteket öltött – úgy döntött, megálljt parancsol az irányított népbutításnak. A kérdés, hogy egy algoritmus vagy akár egy szakavatott alkalmazott hogyan lesz képes kiszűrni egy olyan hírt, amiben csak pár valótlanság van, de alapjában igaz.

A veronai buszbaleset néven elhíresült tragédia esetén a magyar médiában megszaporodott a témával kapcsolatos hírgyártás. Szinte óránként változott a hírek (valóság)tartalma. Ezen kamuhíreket megosztó oldalak is több száz bejegyzést gyártottak le, amelyek címei és képei egyértelműen a megtévesztés erejével generáltak forgalmat a weboldalaikra.
„Nézd meg, hogy mit láttak a diákok az égő buszban!” – ezek a hírek nemcsak kártékonyak, etikátlanok, de egyenesen aljas indokból elkövetett bevétel generálást okoztak.

A Facebooknak és a Google-nek ebből a bizniszből lett elege. Hatalmas energiát fektetnek a rendszer megtisztításába. A Google 2016 végén több mint 200 oldalt tiltott ki az AdSense rendszeréből. Ez a szám még elenyésző, de egyértelmű előrelépés.

Úgy látszik, a média hatalmi ágai közül kezd kiválni az internetes közösségi média, ahol névtelenül, utolérhetetlenül dönthetők meg akár országok elnökei. Hiszen a Facebook vagy a Google tulajdonképpen egy óriási információhalmaz, amelyen keresztül nemcsak a releváns hirdetések juttathatóak el az arra fogékony embereknek, hanem megfelelő üzeneteket is bele lehet plántálni a közönségbe.

Ne felejtsük el, hogy a társadalom egy része szerint a Facebook egyenlő az internettel. Ez pedig hatalmas veszélyt rejt magában. Kíváncsian várjuk a gigacégek lépéseit, stratégiáját a közösségi média kacsáktól való mentesítésére.

Dömötör GergelyPPC manager

További blogbejegyzései

Gergő pályafutását Facebook-vonalon kezdte, majd megismerkedett az Adwords szépségeivel. Nyitott az újdonságokra, ügyfelei számíthatnak rá. Érdeklődik a mezőgazdaság iránt, méhészkedik, feleségével részt vesz szülővárosa hagyományőrző tevékenységében. »

Kapcsolódó blogbejegyzéseink

Tanácsaink a Facebook algoritmus változással kapcsolatban

Nem egy átlagos frissítésre kell számítanunk- ezt a mondatot mostanra már mindenki, akinek valahogy köze van Facebook oldalak menedzseléshez legalább ezerszer hallotta. A Facebook visszanyúlt a gyökereihez, a változások fő célja a portálon minőségileg eltöltött idő növelése és az emberek összehozása lett. Tartalmi szempontból ez azt jelenti, hogy sokkal aktívabban jelennek meg az ismerőseink posztjai az üzenőfalunkon, az oldalak, vállalkozások állapotfrissítései pedig háttérbe szorulnak. Kevesebb videóra, like-vadász és reakciós szavazásra serkentő bejegyzésre kell számítani, cserébe több lesz a kommentdús, aktív, beszélgetéseket kezdeményező poszt. De nézzük, hogy érinti ez vállalkozásainkat, mire kell felkészülnünk?

Facebook nyereményjáték elvek és változások

2018 több területen is nagy változásokat hozott el a Facebook használatát tekintve. Szóba került a céges és egyéb oldalak organikus megjelenítésének visszaszorítása az üzenőfalainkon, valamint ismerőseink posztjainak algoritmusos előtérbe hozása.

Netmarketing © 2016 Minden jog fenntartva | Adatvédelem