Blog » Laczkó Balázs blogja » AdWords minőségi mutató

Aki használja a Google AdWords hirdetési rendszerét az tisztában van azzal, hogy fontos szerepe van a minőségi mutatónak. Ennek ellenére véleményem szerint mégis kevesen tulajdonítanak neki elég jelentőséget.

A minőségi mutató az AdWords rendszerében megjelenő kulcsszavakhoz kapcsolódó érték. Az érték 1-10-ig terjed és több tényező befolyásolja. A számok tulajdonképpen a keresésre adott relevanciát jelölik.

Mit befolyásol a minőségi mutató?

Alapvetően a megjelenési pozíciót és a kattintásért fizetett árat. A keresések esetén a rangsorolást a kattintásért maximálisan kifizetendő összeg (CPC) és a minőségi mutató szorzata befolyásolja. A kapott értékek alapján állítja sorrendbe a Google a megjelenésért versenyzőket.

Így, ha mi 80 Ft-os CPC mellett 8-as minőségi mutatóval rendelkezünk, míg X versenytársunk 75 Ft-os CPC mellett 7-es minőségi mutatóval rendelkezik, Y pedig 110 Ft-os CPC mellett 6-os minőségi mutatóval.

Azaz

Akkor a sorrendet megállapító értékek a következők: mi 640 „pontot” értünk el, míg X 525, Y pedig 660-as értéket tudhat magáénak.

A sorrend pedig:

1. Y versenytárs
2. Mi
3. X versenytárs

Mi alapján történik a kattintás árának megfizetése, miként befolyásolja a minőségi mutató?

Egy egyszerű képlet segítségével ki tudjuk számolni a kattintásért fizetett összeget. Számoljuk ki mennyit fizettünk volna egy kattintásunkért a fenti példa szerint!

Ezt a saját és a versenytársunk CPC ajánlata és a minőségi mutató befolyásolja. Jelen esetben, tekintettel arra, hogy az aukció második helyét foglaljuk el, így a 3. helyezett CPC-je és minőségi mutatója képezi a számításunk alapját. A fizetendő összeg a következő képlet alapján számítható ki.

(CPCY*Min.mutatóY)/SajátMin.mutató

azaz

(100*6)/8

ami egyenlő

75 Ft-tal.

Tehát ebben az esetben 75 Ft-ot fizetnénk egy második pozícióban megjelenő hirdetésért. A fentiek alapján mindenki számára világos, hogy a CPC árképzése során a minőségi mutató egy osztószám, így magas volta esetén rendkívüli mértékben csökkenthető a költség, a megjelenések magas számáról nem beszélve.

Hol nézhetjük meg a minőségi mutatót az AdWords felületén?

A Google AdWords felületén a kulcsszó melletti állapot sorban megjelenő szövegbuborék fölé irányítva a kurzort megjelenik egy felnyíló ablak, melyben a kulcsszó minőségi mutatója és egyéb adatok láthatóak.

Az ábrán lévő utolsó oszlopban lévő minőségi mutatók megjelenését bárki el tudja érni a következőképpen:

1. Az oszlopok menüpont megnyitása
2. Ezt követően az oszlopok testreszabását válasszuk ki!
3. Utána az Attribútumokra kell kattintani
4. Majd a hozzáadás menüpontra a min. mutató felirat mellett
5. utána csak a mentés van hátra

Most, hogy már tudjuk, hogy hol látható a minőségi mutató a felületen azokkal a fontos tényezőkkel kell tisztába lennünk, hogy mik bírnak befolyással a mutatóra. Lássuk!

A minőségi mutatót befolyásoló tényezők

A Google AdWord minőségi mutatói alapvetően az alábbi tényezők befolyásolják:

1. A céloldal minősége
2. A hirdetés relevanciája
3. A várható átkattintási arány
4. A fiók és az url „előélete”

A céloldal minőségét nem szükséges hosszabb terjedelemben taglalni. Fontos, hogy a hirdetéssel és kulcsszóval harmonizáljon az oldal tartalma, a látogató azt kapja, amit sugall a hirdetésben megjelenő leírás. Ajánlott jól átlátható, könnyen navigálható oldalt készíteni! (Ez persze sok más szempontból is fontos.)

A hirdetés relevanciájáról már az előző bekezdésben is ejtettem néhány szót, fontos, hogy releváns hirdetéseket készítsünk, elsősorban azért, hogy a látogató azt kapja amire számíthat, mivel csalódás esetén a vásárlás esélye drasztikusan csökken. Az irreleváns látogatók egy PPC kampány esetén szimplán pénzkidobásként aposztrofálhatók.

A várható átkattintási arány az az érték, amit a korábbi rendelkezésre álló adatok alapján a Google megbecsül, mint elvárható CTR. Amennyiben kampányunk jobban teljesít, úgy a rendszer pozitívan értékeli.

A fiók és az url előélete szintén befolyással bír a minőségi mutató képzésében. A magas átkattintási aránnyal bíró, jól teljesítő kulcsszavak magas minőségi mutatót kapnak, a rosszul teljesítő kifejezések természetesen alacsony értékre tesznek szert.

A fentiek alapján látható, hogy a minőségi mutató rendkívüli befolyással bír az AdWords kampány sikeressége terén. Nagyban befolyásolja a jó helyen való megjelenést és nem utolsó sorban a felmerülő költségeket.

Laczkó BalázsLaczkó Balázs, minősített Google AdWords szakértő

+36 70/387 3167  //  laczko.balazs@netmarketing.hu
További blogbejegyzései

Balázs az általános cégvezetés mellett Google AdWords szakértő. Fő feladata a szakmai munka koordinálása és felügyelete, a szakmai publikációk és tanulmányok elkészítése. »

Kapcsolódó blogbejegyzéseink

Google AdWords hirdetések: Keresési hálózat vs Display hálózat

Amikor azon törjük a fejünket, hogy a Google AdWords melyik hálózatát használjuk céljaink megvalósítása érdekében, az egyik legfontosabb kérdés az, hogy a megtérüléssel kapcsolatos elvárásainkat milyen időtávba soroljuk. Azaz relatíve gyorsan szeretnénk pénzt látni a hirdetéseinkből vagy a viszonylag lassabb, de várhatóan nagyobb megtérülést választjuk?

Mennyibe kerül a Google AdWords kampány?

Sokan felteszik maguknak ezt a kérdést és jó páran tőlem is megkérdezik. A válasz sosem egyszerű és sokféleképpen közelíthető meg. Véleményem szerint a végeredmény a fontos, az, hogy az szorzás-osztás után pozitív legyen a hozomány, magyarul érje meg.

Netmarketing © 2016 Minden jog fenntartva | Adatvédelem