Blog » Agárdi Judit blogja » A banneres hirdetések múltja, jelene és jövője

A banneres hirdetések múltja, jelene és jövője

Szerző: | 2016. nov. 21 | OMG

Több mint húsz évvel ezelőtt az internet még csak gyerekcipőben járt, az igazán élelmes vállalkozások azonban már ekkoriban ösztönösen megtalálták a módját, hogy kiaknázzák az online térben rejlő lehetőségeket.

1993-ban a Global Network Navigator volt az első olyan kereskedelmi célú weboldal, amely kattintható hirdetést értékesített. A „vevő” egy szilícium-völgyi, azóta már megszűnt jogi cég, a Heller, Ehrman, White & McAuliffe volt.

Az úttörő GNN-t a HotWired követte a sorban az első olyan weboldal tulajdonosaként, amely nagy mennyiségben, igen jelentős vállalati hirdetők számára értékesített banneres hirdetéseket.
1994. október 27-én a hotwired.com megjelentette az első bannert, melynek sikerét mi sem támasztja alá jobban, mint hogy körülbelül négy hónap leforgása alatt a hirdetést megtekintők 44%-a kattintott rá.

A bannerek szerepe manapság

A ’90-es évek elején a webes hirdetések gyakorlatilag egyet jelentettek a nyomtatott reklámok digitális megfelelőjével, és jelentőségük az évek során exponenciálisan nőtt. Napjainkban már számtalan új hirdetési formátum tört be a piacra; közös jellemzőjük, hogy innovatívak, nagyszabásúak és egy sor új, izgalmas lehetőséget kínálnak a márkájukat népszerűsíteni kívánó vállalkozások számára.

A display hirdetés is egy ilyen eszköz, hiszen a legkülönbözőbb formákat foglalja magába, és szöveges, képi, flash, videó- vagy akár audioelemeket is tartalmazhat. Legfőbb célja, hogy általános hirdetéseket és márkaüzeneteket közvetítsen az oldal látogatói számára.

Éppúgy, ahogy egy üzlet kirakata előtt elhelyezett reklámtábla is csalogató lehet az érdeklődők számára, a képes hirdetések is jelentős forgalmat generálhatnak annak a weboldalnak, amelyre mutatnak. A puszta látogatottságnövelés mellett azonban értékesítési vagy brandnépszerűsítési célzattal is jelentethetünk meg banneres hirdetést.

Van-e jövője a banneres hirdetéseknek?

A bannerek szerves részét képezik vizuális világunknak; sikerük titka javarészt abban rejlik, hogy az emberek eredendően fogékonyabbak a vizuális tartalomra. Ennek ellenére elmondható, hogy hatékonyságuk viszonylag alacsony: a mélypont a 2008-as év volt, egyes tanulmányok szerint azonban azóta stagnál a népszerűségük. Egy 2014-es statisztikából kiderült, hogy a display hirdetések átlagos átkattintási aránya 0,06% az összes formátumra és elhelyezésre nézve.

A fenti számadat elsősorban az ún. „bannervakság” jelenségének köszönhető. Fogyasztóként naponta akár több száz hirdetés is szembe jöhet velünk online és offline egyaránt, így ha tudat alatt is, de kifejlesztettünk egyfajta „védekezőmechanizmust”, mely lehetővé teszi számunkra, hogy kizárólag a minket érdeklő információra fókuszáljunk, minden mást mellőzzünk. A helyzetet tovább bonyolítja a hirdetésblokkolók széles körű elterjedése is.

Ennek ellenére merész lenne kijelentenünk, hogy a bannerek ideje lejárt, ugyanis a nem túl kiemelkedő teljesítményük ellenére mindig is lesz igény és hely a számukra. Az újracélzás (retargeting) például egyike azoknak a remek lehetőségeknek, melyek valóban segíthetnek megnövelni a képes hirdetések relevanciáját és szignifikánsan javítani a befektetésarányos megtérülést. Az újracélzott felhasználók ráadásul 70%-kal nagyobb eséllyel konvertálnak – mutat rá egy 2014-es statisztika.

Agárdi Judit grafikus

További blogbejegyzései

Judit mindenre képes, hiszen rajta múlik az ügyfelek képes hirdetéseinek elkészítése. Amit a csapat tagjai megálmodnak, azt ő véghezviszi. Sok időt és energiát fordít a testedzésre, közel áll hozzá az egészséges és tudatos táplálkozás. Egy macska tulajdonosa. »

Kapcsolódó blogbejegyzéseink

Tanácsaink a Facebook algoritmus változással kapcsolatban

Nem egy átlagos frissítésre kell számítanunk- ezt a mondatot mostanra már mindenki, akinek valahogy köze van Facebook oldalak menedzseléshez legalább ezerszer hallotta. A Facebook visszanyúlt a gyökereihez, a változások fő célja a portálon minőségileg eltöltött idő növelése és az emberek összehozása lett. Tartalmi szempontból ez azt jelenti, hogy sokkal aktívabban jelennek meg az ismerőseink posztjai az üzenőfalunkon, az oldalak, vállalkozások állapotfrissítései pedig háttérbe szorulnak. Kevesebb videóra, like-vadász és reakciós szavazásra serkentő bejegyzésre kell számítani, cserébe több lesz a kommentdús, aktív, beszélgetéseket kezdeményező poszt. De nézzük, hogy érinti ez vállalkozásainkat, mire kell felkészülnünk?

Facebook nyereményjáték elvek és változások

2018 több területen is nagy változásokat hozott el a Facebook használatát tekintve. Szóba került a céges és egyéb oldalak organikus megjelenítésének visszaszorítása az üzenőfalainkon, valamint ismerőseink posztjainak algoritmusos előtérbe hozása.

Netmarketing © 2016 Minden jog fenntartva | Adatvédelem