BlogCikkeinkből


Szerző: Laczkó Balázs

15 keresőoptimalizálási hiba, amit néha még a szakértők is elkövetnek

Képtelen rájönni, weboldala miért zuhant vissza jelentősen a kereső találati listájának rangsorában? 

Nem tud stabilan jó helyezést, állandó forgalmat fenntartani? Akkor itt az ideje, hogy számba vegyen néhány lehetséges tényezőt, mely negatívan befolyásolhatja honlapja sikerességét!

 

Ne feledjük: a Google Pingvin algoritmusa óta az egyediség, a relevancia és az optimalizált felhasználói élmény a meghatározó a keresők számára, így az ezeknek ellentmondó, weboldalunk helyezését negatívan befolyásoló tényezőket ki kell iktatnunk. A következőkben 15 olyan gyakran elkövetett keresőoptimalizálási hibát mutatunk be, melyet honlaptulajdonosként mindenképp el kell kerülnünk.

 

1. Duplikált vagy kevert tartalom

A Pingvin utáni korszakban már nincs bocsánat az ismétlődő vagy másolt tartalomra, a duplikációk halmozása ugyanis minden esetben a webhely keresők általi lefokozását eredményezi. Egy duplikált tartalom miatt megbüntetett oldal könnyen azon kaphatja magát, hogy eltűnt a keresőből, ennek a helyreállítása pedig hosszú hónapok vagy akár évek kemény munkájába kerülhet számára.

Ha weboldalunkon másolt, megegyező vagy ismétlődő tartalom fordul elő, haladéktalanul távolítsuk el, még mielőtt minket is utolér a baj. A kevert vagy részben másolt tartalmat szintén nem nézi jó szemmel a Google, azonban enyhébb mértékben bünteti. Az olyan tartalmakat, melyek hasonlóságot mutatnak más, a weben megtalálható szövegekkel néhány szófordulatot vagy mondatrészt leszámítva, a kereső kevert tartalomnak tekinti, és bár közvetlenül nem bünteti, mégsem ajánlatos a saját keresőoptimalizálási kampányunk során alkalmazni.

 

2. Kulcsszóhalmozás

Az egyik leggyakoribb keresőoptimalizálási baki, melyet az újdonsült honlaptulajdonosok (de néha még a szakértők is) elkövetnek, az a weboldal tartalmának túlzott mennyiségű és fura hangzású kulcsszavakkal való teletűzdelése. Ez a módszer kétségtelenül negatívan befolyásolja a szöveg olvashatóságát, a felhasználói élmény romlásáról már nem is beszélve, a Google pedig rendkívül komolyan veszi ezeknek a webhelyeknek az eltávolítását a találatai közül. Nem árt tehát néhány alapvető szabály betartása a kulcsszavak használata során.

Mindenekelőtt fontos, hogy a kulcsszónak bele kell olvadnia a szövegkörnyezetébe, „természetes” hangzásúnak kell lennie az olvasó számára. Másrészt arra is fokozottan ügyeljünk, hogy a kulcsszavak előfordulási aránya a tartalomban ne haladja meg a 2-3%-ot (ezt ellenőrizhetjük például a Seotools ingyenes kulcsszósűrűség vizsgálójával is). Értelemszerűen minél nagyobb tartalommennyiségről beszélünk, annál alacsonyabbnak kell lennie ennek a százaléknak. A kulcsszavak mennyiségének tehát semmilyen szempontból nem szabad rontania a felhasználói élményt, és természetellenes hatást sem szabad keltenie. Egyedi és minőségi tartalom nélkül a kulcsszóhalmozás hiábavalónak bizonyul, és csak honlapbüntetést von maga után.

 

3. Gyenge minőségű linkek

Nincs még egy olyan hiba, melyet a Google szigorúbban büntetne a keresőoptimalizálás kapcsán, mint a gyenge minőségű, irreleváns, értéktelen és félrevezető linkek tucatjait, melyek a felhasználói élményre fittyet hányó, kizárólag haszonszerzési céllal üzemelő weboldalakról származnak (pl. egy link, amire kattintva olyan, az általunk keresett tartalommal semmilyen relevanciát nem mutató oldalra navigálunk, ahol valamilyen terméket vagy szolgáltatást akarnak ránk sózni). Az ilyen hivatkozások gyakran fizetett linkek, melyeket az érintett felek üzleti érdekből cseréltek egymással. Az új Google algoritmus azonban nemcsak hatástalanná tette ezt a módszert a keresési rangsorban való előrébb kerülés szempontjából, hanem minden további nélkül le is fokozza az így próbálkozó honlapokat.

 

4. Lassan lapozható oldalak

A legutóbbi Google algoritmus a weboldalak betöltési sebességét is figyelembe veszi a keresési rangsor meghatározása során, ami remekül szemlélteti a cég elkötelezettségét a jobb felhasználói élmény biztosítása iránt. Ha a honlapunk aloldalai túl lassan töltenek be, az számos módon befolyásolja a helyezésünket a találati listában.

Sok olyan weboldal létezik, mely jó minőségű tartalmat, nagy mennyiségű képet és multimédiás fájt tudhat magáénak, a lassú betöltés következtében azonban a Google kizárja az internetes forgalomból. Igyekezzünk minden nagyméretű multimédia- és képfájlt optimalizálni, távolítsuk el a spam hozzászólásokat az aloldalainkról, és végezzünk el minden egyéb, lehetséges műveletet a gyorsabb honlapműködés érdekében.

 

5. Az egyedi title tag és meta leírás hiánya

A tartalom feltöltése mellett az egyedi title tag és meta leírás is több okból elengedhetetlen. Az Ön számára nem volna zavaró, ha egy webhelyen böngészve minden aloldalnak ugyanaz lenne a címe? A Google és más keresők ezen a logikán alapulva nem tűrik meg a találati listában az ilyen a weboldalakat. A meta leírás kitöltése is nagyon fontos, hiszen ezzel kelthetjük fel a felhasználók érdeklődését a saját tartalmunk iránt. Ha ezt a mezőt üresen hagyjuk, a kereső találati listájában nem jelenik meg semmilyen leírás, melynek hatására a mi oldalunkra navigálnának a látogatók. Egy oldal title tag és meta leírás nélkül nem több gazdátlan tartalomnál, és a Google ezeket a tartalmakat sokkal alacsonyabban rangsorolja a keresésekben.

 

6. 404-es hiba

Megannyi példát találhatunk olyan weboldalakra, melyek remek tartalommal, megfelelő mennyiségű és minőségű linkekkel rendelkeznek, egyszóval minden fontos SEO-irányelvnek megfelelnek, bizonyos aloldalaikra kattintva azonban olykor 404-es hibaüzenetet kapunk. Ez egyike a leggyakrabban elkövetett bakiknak, mellyel keresőoptimalizálási törekvéseinket – beleértve a linkjeinket is – veszélyeztetjük. Legtöbbször abból adódik a hibaüzenet, hogy egy termékoldal, kategória vagy bármilyen más tartalom többé már nem létezik, de a webhely szerverén még megtalálható. A nem optimalizált URL cím szintén befolyásolhatja a hiba előfordulásának gyakoriságát. Mindezt elkerülendő törekedjünk az URL címek optimalizálására (keresőbarát URL cím megadására), és rendszeresen frissítsük, ellenőrizzük aloldalainkat.

 

7. A promóciós tevékenység hiánya

Tartalom- és közösségi marketing alkalmazása nélkül nem várhatjuk el, hogy az emberek tömegesen érkezzenek a weboldalunkra. A keresőben való előrelépés szempontjából proaktívnak lenni ma már nemcsak hasznos és hatékony, hanem egyenesen kötelező is. A komoly versenytársakkal rendelkező weboldalak esetében, ahol az egyes honlapok tartalmának minősége között nincs túl nagy eltérés, a tudatos közösségi média marketing különösen fontos. A rendszeres jelenlét a közösségi oldalakon pozitívan befolyásolhatja a helyezésünket a találati listában. Ha tehát még mindig nem vagyunk elég aktívak ezen a területen, itt az ideje, hogy kialakítsuk a saját tartalommarketing-stratégiánkat.

 

8. Célzás nem megfelelő kulcsszavakra

A nem megfelelő kulcsszavak célzása gyakran kedvező áron, azonban épp ebből adódóan igen alacsony keresési helyezéssel lehetséges. A kulcsszókutatás az egyik legáltalánosabb keresőoptimalizálási gyakorlat, és mivel az igazán népszerű kulcsszavakra többnyire nagyon nagy a verseny, érdemes a kevésbé célzott, mégis gyakran keresett kifejezések felé fordulni. Jó taktika lehet, ha kifejezetten azokat a témaköröket és kulcsszavakat célozzuk, melyek egyedi szövegbe foglalása szakértelmet igényel, valamint viszonylag kevesen keresnek rájuk, és ezekre a kifejezésekre gyártunk saját tartalmat. Alapos kulcssszókutatás nélkül azonban igen kevés esélyünk van ilyen kifejezéseket találni.

 

9. A vendégblogolás alkalmazásának mellőzése

A vendégblogolás vagy vendégposztolás nemcsak jól bevett keresőoptimalizálási gyakorlat a linkszerzésre. Ezzel a módszerrel különböző stílusú, minőségű és változatú tartalmat állíthatunk elő weboldalunkról, mely jelentősen befolyásolja a helyezésünket a keresőben. Másrészt a vendégposztolás ismert blogoldalakon vagy más, hiteles és színes tartalommal rendelkező honlapokon lehetővé teszi számunkra, hogy minőségi viszontlinkrendszert építsünk ki, és megismerjük a saját szakterületünk többi elismert, oszlopos tagját is. A vendégblogolás mint keresőoptimalizálási módszer figyelmen kívül hagyása komoly hiba, amely jelentősen befolyásolja a helyezésünket a találati listában.

 

10. Nem optimalizálni a helyi keresőkre

Ha a weben népszerűsített termékeinkkel vagy szolgáltatásainkkal helyi ügyfeleket is szeretnénk megcélozni, elengedhetetlen, hogy a helyi keresőkre is optimalizáljuk az oldalunkat. Sok honlap még manapság is anélkül működik, hogy regisztrálná magát a helyi webes keresőkben, pedig a cégünk elérhetőségeinek és térképes megközelítésének – például a Google Helyek alkalmazásban való – megadásával előrébb kerülhetünk a kereső helyi kategóriájában.

 

11. A mobiloptimalizálás mellőzése

A mobileszközre való optimalizálás szerves része weboldalunk keresőoptimalizálásának, így semmi esetre sem szabad megfeledkeznünk a benne rejlő lehetőségekről. Térképezzük fel, melyek a leggyakrabban használt típusok, és törekedjünk arra, hogy a weboldalunk tökéletesen jelenjen meg rajtuk. Válasszunk olyan kulcsszavakat, melyek segíthetnek okostelefonra, tabletra és más készülékre optimalizálni a honlapunkat, és használjuk ki a felület sajátosságait, hozzuk ki belőle a legjobbat.

 

12. A horgonyszöveg nem megfelelő használata

A semmitmondó horgonyszövegek használata kerülendő. Manapság a horgonyszöveg (idegen szóval anchor text) fontos tényező SEO-szempontból, így alkalmazása során az innovativitás és a kreativitás a célravezető.

Azzal néhányan talán már tisztában vannak, hogy a túl kulcsszógazdag horgonyszöveggel ellátott hivatkozások nem helyénvalók, azt azonban kevesen tudják, hogy mégis mi számít bele a „túl kulcsszógazdag” kategóriába.

Fontos, hogy a horgonyszöveg kulcsszósűrűsége ne legyen 30%-nál nagyobb, és törekedjünk a szöveg változatosságára is (pl. módosítsunk a szórenden). Hogy miért? Mert ritkán fordul elő, hogy valaki magától hivatkozik az oldalunkra olyan horgonyszöveggel, mely 100%-ban tartalmazza a kulcsszavainkat.

 

13. Túl nagy mennyiségű link építése rövid idő alatt

Nincs szükségünk túl sok linkre ahhoz, hogy versenyképes kulcsszavakra jelenjünk meg a keresőben. Időre viszont annál többre. A „lassan, de biztosan”-elv az, amit a linképítés során követnünk kell, hogy győztesként kerüljünk ki a találati lista helyezéseiért folytatott küzdelemből.

Több tanulmány is foglalkozott már a túl gyors linképítés hatásaival, egy blogger például kíváncsiságból 10 ezer linket épített egy oldalnak 24 óra alatt, és arra a következtetésre jutott, hogy bár a töménytelen mennyiségű hivatkozás hatására az oldal a Google első helyére került, három héttel később el is tűnt onnan a linkek számának ugrásszerű növekedése miatt.

A Google algoritmusa rendkívül összetett: pontosan tudja, hogy a weboldalak átlagosan milyen ütemben építik a linkeket. Ha a honlapunkra mutató hivatkozások mennyisége szokatlan sebességgel növekszik, nem rangsorol minket túl jó helyen a találati listában.

 

14. Túl sok főoldalra mutató link építése

A főoldal helyett helyezzük a hangsúlyt a különböző aloldalakra a linképítés során. Vegyük például a Wikipédiát, ami gyakorlatilag minden létező kifejezésre ott van a kereső első néhány találatában, és a 6. legnépszerűbb weboldal a világon. A statisztikák szerint a Wikipédiának 600 millió viszontlinkje van, melyből 6 millió hivatkozik a főoldalra. Ez azt jelenti, hogy az összes link csupán 1%-a mutat a kezdőlapra, a maradék 99% az aloldalak közt oszlik el. Ha tehát jó helyezést szeretnénk elérni, igyekezzünk elsősorban a belső oldalaink linkjeit építeni.

 

15. Túl középszerű tartalom

Rögtön vegyünk is egy példát: minden bizonnyal mindenki hallott már a gyakorikerdesek.hu weboldalról, mely több mint 5 millió kérdést és 30 millió választ tartalmaz, több mint 40 ezer hivatkozás mutat rá, és majd’ minden keresési kifejezésre a Google első oldalán jelenik meg.

A jól hangzó számok ellenére azonban nem érdemes követnünk a példáját. Hogy miért? Mert a honlap tartalma középszerű és sokszor nem megbízató, tekintve, hogy bárki szerkesztheti azt. Ha például beírjuk a keresőbe, hogy „hogyan kell ruhát festeni” vagy „milyen gyakran kell ékszíjat cserélni”, a Gyakori Kérdések biztosan megtalálható lesz az első 10 találatban. A weboldalon azonban előfordulhatnak félrevezető vagy téves információk is ezekkel a kérdésekkel kapcsolatban, ha viszont a Wikipédiához hasonlóan többezer szóból álló cikkek szólnának a fent említett témákról, sokkal jobb helyezést és nagyobb forgalmat tudhatna magáénak az oldal.

 

Végezzük körültekintően oldalunk keresőoptimalizálását! Tartsuk be a fenti tanácsokat!

 

Laczkó Balázs

Akik minket választottakÜgyfeleink

Akiket mi választottunkPartnereink